Weixuan Li

Winnaar Dissertatieprijs 2024

Dissertatie
Painters’ playbooks: Deep mapping socio-spatial strategies in
the art market of seventeenth-century Amsterdam.

Promotoren: Prof. dr. C.M.J.M. (Charles) van den Heuvel & Prof. dr. J.J. (Julia) Noordegraaf
Copromotoren: Prof. dr. Marten Jan Bok & dr. Claartje Rasterhoff
Voordracht: Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen

Overwegingen van de selectiecommissie

‘Hier is de beurs, het geld en de liefde voor de kunst,’ schreef de dichter Thomas Asselijn in zijn lofdicht op Amsterdam uit 1653. De kunstmarkt bloeide in die tijd inderdaad meer dan ooit tevoren. In de zeventiende eeuw woonden en werkten in Amsterdam meer dan duizend schilders, waarmee de markt voor beeldende kunst in deze stad een van de succesvolste en meest competitieve van Europa was.

In haar proefschrift onderzoekt Weixuan Li de snelle opkomst van die markt in Amsterdam aan de hand van de schilderboeken van schilders en andere beeldend kunstenaars, waarin naast theoretische beschouwingen ook de voordien meestal ongeschreven regels staan omschreven waaraan de leden van deze beroepsgroep zich dienden te houden.

De rol van de markt en de sociale en economische omstandigheden van schilders in de vroegmoderne Nederlanden zijn betrekkelijk goed onderzocht. Niettemin slaagt Weixuan erin deze ontwikkelingen vanuit een volledig nieuw, ruimtelijk perspectief te belichten. Ze introduceert een geïntegreerde sociaal-ruimtelijke benadering in het onderzoek naar de ontwikkelingen in de kunstmarkt in het zeventiende-eeuwse Amsterdam door economische en sociaalgeografische theorieën te combineren en gebruik te maken van zogenaamde ‘deep-mapping’. Deze methode maakt het mogelijk verschillende soorten datasets te combineren om te laten zien hoe de schilders in ruimtelijke zin over de stad waren verdeeld en zich in bepaalde buurten concentreerden.

De gebruikte interdisciplinaire methode is niet alleen zeer vernieuwend, maar Weixuan presenteert haar bevindingen ook in een bijzonder heldere, toegankelijke stijl. Haar werk blinkt uit in precisie en bevat veel verhelderende grafieken.

‘De kunst gedijt waar rijkdom heerst,’ merkte de schilder Karel van Mander in het begin van de zeventiende eeuw op. Daarop variërend zou men kunnen zeggen dat de wetenschap gedijt waar theorie en analyse met elkaar in volmaakte harmonie zijn. Dat is beslist het geval in het uitstekende proefschrift van Weixuan, en daarom heeft de jury voor de Dissertatieprijzen 2024 van de Stichting Praemium Erasmianum besloten een van de vijf dissertatieprijzen toe te kennen aan Painters’ playbooks: Deep mapping socio-spatial strategies in the art market of seventeenth-century Amsterdam.